Frequently Asked Questions

 
 
Sprogvalg
Hvem er vi egentligt?
Nyheder
Transportabelt dynamometer
Rullefelt til personbiler
Rullefelt til motorcykler
Rullefelt til
Modelbil 1:5
Rullefelt til lastbiler

Datalogging
Rullefelts opgradering
Software & billeder
Software manual
Brugt udstyr
GDS Dele
Links
F.A.Q.
 
Afbalancerings maskine
 
Udvikling af elektronik/mekanik

 

Hvis en "ting" (som kunne være en bil) bevæger sig men en hastighed V og vejer m, har den en kinetisk energi på:

Energi = 1/2mVV

Hvis man accelerere bilen fra en hastighed til en anden hastighed, skal man bruge energi:

Formel 1

Energi = 1/2mV1V1- 1/2mV0V0

Energien er i joule, men da joule mest bruges af kvinder på slankekur, konvertere vi det til kw: Vi ved at:

w = j/s

så derfor:

kW = j/(1000s)

dette kombinere vi med formel 1 og får

formel 2:

kW = m(V1 - V0)(V1+V0)) / 2000s

Så hvis man kan måle bilens vægt (inc alt !, dvs chauffør, benzin osv), hvis man kan opsamle hastigheden på bestemte tider, kan man måle effekten der medgår.

Hk er opgivet ved en temperatur på 20C og et lufttryk på 1013 mb.Derfor justere man den målte effekt efter flg formel (3):

kWkor = kW(1013/lufttryk) x sqr((273+temp)/293)

Hvis man vil have omregnet til NM

formel 4:

Nm = kW * 9550 / Rpm.

 

Dynomet Aps, Mølleskovvej 112, 4370 Store Merløse, Denmark. Tlf +45 40571592 email: jba (at) dynomet.dk