Afbalancerings maskine

 
 
Sprogvalg
Hvem er vi egentligt?
Nyheder
Transportabelt dynamometer
Rullefelt til personbiler
Rullefelt til motorcykler
Rullefelt til
Modelbil 1:5
Rullefelt til lastbiler

Datalogging
Rullefelts opgradering
Software & billeder
Software manual
Brugt udstyr
GDS Dele
Links
F.A.Q.
 
Afbalancerings maskine
 
Udvikling af elektronik/mekanik

 


Balancerings maskiner

Konstrueres efter behov. En gammel maskine kan sikkert opdateres med ny elektronik/software. Ring for en snak.
De maskiner vi fremstiller kan både være "hårde" eller "bløde". Dem vi selv bruger kan begge dele. På den måde kan tunge emner balanceres med stor nøjagtighed. Ned til mindre en 1G. Når man kommer ned på disse tolerancer, er opspændingen særligt vigtig.

En hård maskine kan traditionelt kun balancere med hastigheder op til 700omdr.

Bløde maskiner er hurtigere, men kan ikke tage tunge emner. Derfor har vi altid lavet ”kombi” maskiner som kan begge dele. Vores ruller bliver derfor balanceret ved op til 1350 Omdr. I teorien kan vi balancere dem ved 3000 omdr, men når man kommer under 1G, er der ikke grund til at fortsætte.


Alle vores ruller er balanceret til < 1 G / 5000 Omdr. , dette svare til mindre end 0.8 gram/ende , hvilket skal ses i forhold til rullens egenvægt på ca 250Kg.

Men hvad er en "G" ? For at kunne lave en maskine til at balancere rullen skal man kunne teorien.

Så her kommer teorien:

Hele ISO 1940 kan hentes som pdf

Når man skal balancere et emne skal, man først finde ud af hvor godt det skal være. Her er denne tabel god




Vi regner på tre ting:  En rulle til et rullefelt, et bilhjul, og en krumtap.

Først tager vi teorien

Vi ved  at :

TU = G * m / omega        Hvor  TU      = tilladelig ubalance i gram* mm (altså gram 1mm fra centrum)
                                                    m        =  vægten i kg
                                                    omega = vinkelhastighed


Det tænker vi lige over, og reducerer til følgende formel (regn selv efter)

TU = G * m * 9549 / Omdr.
                                                   Omdr. = omdrejninger pr min (den hastighed emnet kører i virkeligheden)

Vi sætter radius ind på vores emne, der hvor vi vil have klodsen siddende. og laver så denne formel

U = G * m * 9549 / ( omdr * radius)
                                                 radíus = radius i mm
                                                    U     = Maksimal ubalance i gram


Rullen kører max 5000 Omdr. / min ( 360 Km/t) og vejer 250 kg. iflg. ovenstående tabel skal den være bedre end G 6.3 (se under centrifuger).  Indersiden af rullen har en radius på 150 mm så det regner vi ud:

U = 6.3 * 250 * 9549 /(5000 *150) = 20gram
og da rullen har 2 ender dividere vi med to, og får 10 gram pr ende.

Jeg kan nu godt lide at rullen er "helt rolig", så jeg har altid brugt bedre end  G1.
U = 1 * 250 * 9549  / (5000 *150 ) = 3.2 gram eller 1.6 gram per ende.

Ofte bliver jeg ved til "bedre end" 0.5 gram pr side.

Næste eksempel er bilhjulet:

I tabellen findes G40
vægt for et hjul er 15kg, radius 200mm, hastighed ved 220 km/t ca 1850 Omdr./min

U = 40 * 15 * 9549 /(1850 *200) = 15 gram eller 7,5 gram per side. De fleste maskiner til bilhjul har 5 gram som mindste vægt, så de balancerer altså til bedre end G20.

Krumtappen til feks en motorcykel:

I tabellen findes G16
vægt for en MC krumtap er 13 kg, radius 80 mm, 6000 Omdr./min

U = 16 * 13 * 9549 / (6000 *80) = 4 gram eller 2 gram per Side.

Nok teori, -Her er lidt billeder af vores maskiner

De sidste billede er fra krumtap balanceringsmaskinen. Jeg har leveret elektronik / software. Lars fra LN racing har selv lavet maskinen. Se også her

www.lnracing.dk


Software giver mange muligheder for indstillinger. Forskellige grafiske visninger.
Der er loadkontrol, sikkerhed for fejlbetjening, udregning af "G" ved forskellige omdrejningstal.
Udregning af ubalance ved forskellige radier mv.




Den sidste nye maskine er hydraulisk, og kan indstilles trinløst til forskellige akseldiametre. Ligesom den kan veje emnet.
Siden maskinen er i to dele, er man ikke begrændset mht. længden af emnerne. Ligesom der er maksimal isolation imellem venstre/ højre side.

Maksimal emnevægt 1000 kg. Diameter 200 cm.
Motoren er her 5.5kw. Men kan bestilles efter ønske.
Maks hastighed er 3000 Omdr./min
Her vist med en rulle (som vejer 250 kg)




Hydraulik til indstilling af højde.



Vores gamle maskine.
Her vist med en rotor (som vejer 540 kg). Ole fra Euromilling afvejer den til <5G




Maskine hos Ln racing
Vejer ned til 0.01gram
Kan indstilles til alle krumtapper.
Her afvejes en speedway krumtap.





 


Dynomet Aps, Mølleskovvej 112, 4370 Store Merløse, Denmark. Tlf +45 40571592 email: jba (at) dynomet.dk